piątek, 11 maja 2018

Drezno w jeden dzień

Drezno położone blisko zachodniej granicy Polski, to doskonałe miejsce na krótki, ale interesujący wypad weekendowy. Najciekawsze zabytki Drezna położone są blisko siebie, więc na zwiedzenie tego saksońskiego miasta możemy zaplanować sobie jeden dzień.

Drezno
Zwinger

Największe zabytki

Do Drezna wybraliśmy się samochodem, do miasta łatwo dojechać autostradą od zachodniej granicy Polski, lub od strony północnej - z kierunku Berlina. Lepiej jednak zostawić auto poza centrum, a po Dreźnie podróżować komunikacją miejską. Za bilet rodzinny (na cały dzień) zapłaciliśmy 9 euro. Przystanek na którym wysiedliśmy mieścił się tuż obok najsłynniejszego miejsca Drezna - zespołów budynków - Zwinger. To powstały na początku XVIII wieku kompleks budynków, który dziś przyciąga także bogatą kolekcją obrazów "Starych Mistrzów". W związku z tym, że naszej wizycie w Dreźnie towarzyszyła piękna pogoda, my podziwialiśmy Zwinger z zewnątrz spacerując między pawilonami i po dziedzińcu kompleksu. Drezno powitało nas pięknymi widokami.
Tuż po wyjściu skierowaliśmy się na Plac Teatralny ze słynnym budynkiem Opery, a następnie podziwialiśmy widoki z Tarasów Bruhla. Obok Tarasów znajduje się Katolicki Kościół Dworski i XV-wieczny Zamek rezydencjonalny, a na pobliskiej ulicy zobaczymy także mozaikę "Orszak książęcy". Mozaika wykonana jest z 2500 porcelanowych kafli, na powierzchni ok. 1000  metrów kwadratowych.
 Fürstenzug
To tylko mały fragment mozaiki.
Spacerując dalej po Dreźnie trafiliśmy na Neumarkt czyli Nowy Rynek. Tu znajduje się Kościół Marii Panny, do którego warto wejść do środka. XVIII-wieczny kościół uległ zniszczeniu po nalotach w 1945 roku. Świątynia została odbudowana dopiero w roku 2005. Wnętrze kościoła robi spore wrażenie, kopuła, ołtarz i empory (wyższe kondygnacje) tworzą ciekawe połączenie. Warto!

Frauenkirche
Wnętrze Kościoła Panny Marii.

Miejsca mniej oczywiste

Oprócz tych największych i najciekawszych zabytków Drezna, warto trochę zboczyć ze szlaku wskazywanego przez przewodniki i zobaczyć miejsca mniej popularne. Niedaleko starego miasta znajduje się Wielki Ogród czyli największy w Dreźnie park. Pięknie zagospodarowany park, oprócz mnóstwa zieleni, kwiatów i alejek oferuje nam także widoki na piękny pałac i staw. Tuż przed wejściem do parku trafiliśmy na lokalny targ, na którym można było kupić warzywa, owoce czy zjeść popularną tu kiełbaskę. Z parku udaliśmy się na ulicę Bautzner Str. 79, gdzie znajduje się Pfunds Molkerei czyli najpiękniejsza mleczarnia świata. Zdjęcie jej wnętrza znajduje się na naszym Instagramie. Możemy podziwiać wnętrza sklepu, ale możemy też zaopatrzyć się w sery czy wino. Kolejnym miejscem wartym odwiedzenia jest Kunsthofpassage Dresden czyli Pasaże Artystyczne znajdujące się przy ulicy Görlitzer Str. Tu między innymi znajduje się grający budynek, czyli dom, na którym zainstalowano ciąg rynien, które wydają dźwięki podczas deszczu. Wygląda to zjawiskowo.
Görlitzer Str.
"Grający dom".
Drezno jest pięknym miastem, które można zwiedzać na różne sposoby. Położenie, zabytki, ciekawe miejsca powodują, że warto tu przyjechać chociaż na jeden dzień. Warto też zwiedzić okolice Drezna - o czym już w następnym wpisie.